کنترل چربی خون/عدس و زردچوبه و فلفل

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ 0 آشپزی
کنترل چربی خون/عدس و زردچوبه و فلفل
حفظ تعادل کلسترول سالم برای زندگی بسیار مهم است و نقشی حیاتی در پیشگیری از عوارض مختلف سلامتی دارد. کلسترول،ماده مومی شکل که در بدن ما یافت می شود، برای عملکردهای مختلف بدن، از جمله تولید هورمون و یکپارچگی غشای سلولی ضروری است. با این حال، عدم تعادل در سطح کلسترول، به ویژه افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که معمولاً به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، می تواند منجر به ایجاد بیماری های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته شود. مواد غذایی که می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. 

کاهش کلسترول خون: پیاز و سیر

سیر و پیاز نقش مهمی در پخت و پز دارند و هر دو خاصیت کاهش کلسترول دارند. سیر حاوی آلیسین است که نشان داده است سطح کلسترول را کاهش می دهد، در حالی که پیاز حاوی کورستین است که ممکن است به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL کمک کند. وقتی این دو با هم ترکیب شوند، نه تنها طعم خوشمزه ای دارند، بلکه باعث کنترل چربی خون می شوند.


کاهش کلسترول خون:بادام و ماست

بادام به عنوان یک منبع عالی از چربی های تک غیراشباع و پروتئین سالم برای قلب شناخته شده است که می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند. بعلاوه مطالعات نشان می دهد که خوردن ماست می تواند سطح کلسترول کل را تا 4 درصد کاهش دهد. ماست می تواند به بهبود هضم و کاهش التهاب کمک کند. هر دوی این غذاها را می توان با هم به عنوان یک صبحانه مغذی و کاهنده کلسترول خون مصرف کرد.


کاهش کلسترول خون:چای سبز و لیمو

چای سبز نوشیدنی محبوبی است که در سراسر جهان مصرف می شود و سرشار از آنتی اکسیدان است. چای سبز می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند. از سوی دیگر، لیمو حاوی فلاونوئیدها است که خاصیت کاهش کلسترول دارند. مصرف این دو با هم یک گزینه مطلوبی برای کنترل چربی خون می باشند. مطالعات نشان می دهد مصرف فلاونوئیدهای موجود در لیمو ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.


کاهش کلسترول خون:عدس و برنج قهوه ای 

عدس یک غذای اصلی در بشقاب هندی است که سرشار از فیبر و پروتئین است. به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک می کند. برنج قهوه ای منبع خوبی از غلات کامل است که می تواند خطر بیماری قلبی را تا 20 درصد کاهش دهد.


 

کاهش کلسترول خون:زردچوبه و فلفل سیاه 

زردچوبه ادویه ای است که قرن هاست در آشپزی استفاده می شود.  این ادویه دارای خواص ضد التهابی و کاهش دهنده کلسترول است. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکملی از زردچوبه و فلفل سیاه به مدت سه ماه به طور قابل توجهی سطح کلسترول LDL را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش می دهد. فلفل سیاه حاوی پیپرین است که به جذب کورکومین، ماده فعال زردچوبه کمک می کند. ترکیب این دو ادویه می تواند درمان مناسبی برای کاهش کلسترول خودن باشد.